Monday, June 1, 2015

Seven street: one

     Mata dibuka tanpa paksa. Melihat kipas yang berputar laju. Laju seperti masa yang berlalu. Dia bingkas bangun dari katil. Skrin telefon dijeling seketika melihat jam. Masih awal. Dia berdiri dan menuju ke ruang tamu. Mencari kelibat Puan Ira dan Encik Hakim. Tiada.


     Tak tahu sama ada mereka sudah pergi kerja atau mereka belum pulang. Nafas yang berat itu dilepaskannya ke udara. Not this again. No. 


- - - - -


     "Aku tak nak !" Nana beria menolak tawaran yang diberikan oleh Jade. "Apesal? bukan kau suka ke?" Jade jadi pelik. Selalunya memang dia nak kalau tiap kali Jade bagi. Tapi kali ni, Nana menolak pula. "Sebab aku tak suka. Aku benci !" suara Nana naik satu oktaf. Ini ada yang tak kena.


     "Jarang kau tolak soya. Hmm." Jade mencebik. Nana ni mood memang susah nak dijangka. Sekejap mood macam bercuti tepi pantai, sekejap mood ribut taufan. Aku pun tak faham dengan minah ni. Tapi sebab aku bukan pilih kawan makanya, aku dah biasa dengan perangai si Nana ni.


     "Bila korang start semula?" suara lebih serius.

  
     "This week lah kut."


     "Studio aku dah siap. Datang bila-bila korang nak." 


     Rahang bawah milik Jade jatuh. Biar benar. 


     "Kau ni dah kenapa?" Nana pelik melihat reaksi Jade yang macam baru nampak tembok besar China runtuh. "Tak ada lah. Cepat betul siap." oh sebab tu ke rupanya. "Haah. Aku paksa James siapkan cepat sebab aku dah tak larat nak berpatah balik dari rumah ke sekolah." memang betul apa yang dia cakap. Selama ni mereka cuma berlatih dengan menggunakan studio yang ada di sekolah aje. Banyak yang kurang di studio sekolah tu seperti tiada kipas, alat-alat muzik yang kurang dan kawasan yang agak sunyi.


     "Oh sebelum tu, ada budak baru masuk tau." Jade cakap sambil tangan sibuk membetulkan kolar bajunya. "Siapa? budak mana?" Jade di sebelahnya dijeling sekejap. Menanti jawapan. "Budak drums dari band Limau." Nana berkerut. Bukan berkerut sebab nama band tu tetapi sebab dia sendiri pelik yang ada budak dari band tu nak keluar dan masuk ke dalam band lain. Steve iaitu ketua band Limau memang cukup terkenal dengan sikap kedekutnya dan dendam.


     "Steve suruh ke?" Nana tanya minta kepastian. "Dia kata permintaan dia sendiri." Okay, ini pelik. Nana diam seketika cuba berfikir. Steve yang dia kenal bukan seorang yang rela memberi. Malah bukan juga seorang pemaaf. 


    "Oh, okay lah tu. Lagi pun boleh lah Ajie rehat."

     "Betul jugak."

No comments:

Post a Comment